SALONIK TKP nr 9

IDA-3X5-web

Salonik TKP nr 9-

26 marca 2015-19:30 -Dom Polski-

pawel-pawlikowski W Saloniku projekcja nagrodzonego Oscarem filmu Pawła Pawlikowskiego

„IDA”

  Dyskusja nad filmem w programie Polskiego Radia Edmonton-Joanna Ciapka Sangster-Dr Waclaw Osadnik-Bogdan Koral Konikowski

357670_jpgr_640_600b_1_D6D6D6f_jpgq_xxxyxx

 

Comments

  1. Cieszę się, że dzięki inicjatywie TKP wielu z Was, niektórzy pewnie po raz pierwszy, miało szansę obejrzenia nagrodzonego dopiero co Oscarem, nowego polskiego filmu „Ida”. I żałuję, że niestety nie mogłem pouczestniczyć w „saloniku” i w zapowiedzianej po projekcji filmu rozmowie.
    Wiem – i Wy też pewnie słyszeliście – że film wzbudził w Polsce spore kontrowersje.
    Niektórzy zarzucali mu, że jest „przedwyborczą ulotką propagandową PiS’u”.
    Inni – że wręcz przeciwnie – „szkaluje dobre imię Polaków, przedstawiając ich jako antysemitów, współuczestników zbrodni Holocastu”.
    Jeszcze inni domagali się, by dodać w pierwszych kadrach filmu wyjaśnienie, że to nie Polacy, a Niemcy wywołali II Światową Wojnę i to nie Polacy, a Niemcy byli autorami Zagłady Żydów”.
    Były i inne komentarze – posądzające amerykańsko – żydowskie lobby o skuteczny nacisk na hollywoodskie oscarowe jury … i ponoć tylko stąd ten ogromny światowy sukces polskiego filmu.
    Twórcę filmu, reżysera Pawlikowskiego, posądzali niektórzy o niecny zamiar „wybielenia” pamięci spotkanej kiedyś osobiście w angielskim Oxford żony prof. Brusa, stalinowskiej prokurator – Wolińskiej.
    Tych, i podobnych bzdur można by wyliczyć więcej – ale po co?
    Pomimo sporej rozbieżności w powyżej zacytowanych opiniach, łączy je jeden wspólny mianownik:
    KOMPLETNE NIEZROZUMIENIE FILMU!!!
    Bo to przecież nie o Żydach, nie o Polakach, ale o … LUDZIACH.
    O ich tragicznych człowieczych losach i o zmaganiu się z tą okrutną pamięcią przeszłości.
    Zwróciliście z pewnością uwagę na te kadry filmu, gdy kamera nieruchomieje, a obraz się zamraża. To czas dany widzowi, by wczuł się w myśli i uczucia bohaterów tej opowieści. By razem z nimi przeżywał.
    „Krwawa Wanda „ – jej fotograficzna „pasjansowa” układanka starych fotografii, a zaraz potem – samobójczy skok przez okno…
    Statyczność obrazu …
    Dół wykopany w lesie przez chłopa, co to kiedyś siekierą mordował. I on sam, skulony na dnie pod ciężarem strasznej pamięci, uświadomionej winy. Nad szczątkami swych ofiar…
    Film obejrzały miliony widzów w wielu krajach świata. Doczekał się licznych nagród i wyróżnień. I nigdzie – poza Polską – nie odebrano go, jako „szkalującego Polaków i Polskę”.
    Ciekawe?…

Leave a Reply to staszek Cancel reply

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.